Hopp til innhold

Grønn omstilling gjort enkelt

Ved å gå foran som et godt eksempel, skal Atenti lede kundene sine gjennom skogen av rapporteringskrav på bærekraft. Per i dag har ikke små og mellomstore selskap noen krav til bærekraftsrapportering. Likevel gir økte krav til store og børsnoterte foretak en indirekte påvirkning. Noen har allerede merket økt bærekraftsfokus fra kunder, leverandører, samarbeidspartnere og samfunnet generelt. Dette vil eskalere i årene som kommer. 

Charlotte Sofie Bonett
Statsautorisert regnskapsfører Charlotte Sofie Bonett

Etter å ha deltatt på et foredrag i regi av Regnskap Norge, var ikke statsautorisert regnskapsfører Charlotte Sofie Bonett i tvil: Den nye nordiske standarden for bærekraftsrapportering for små og mellomstore bedrifter, Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS), vil bli gull verdt for Atentis kunder.

– Jeg tenkte, dette er fremtiden og et interessant og viktig verktøy å ta tak i, sier hun.

Bærekraftsgruppe

Sammen med kollega Renate Yndestad, tok Charlotte erkjennelsen videre til ledelsen. Raskt ble en egen bærekraftsgruppe opprettet – med representanter fra alle deler av bedriften.

– Vi skal gjøre Atenti gode på bærekraft og bærekraftsrapportering, slik at vi kan bistå kundene våre med dette i fremtiden, sier Renate. – Det første steget på veien var å få Atenti Miljøfyrtårnsertifisert. Vi gikk inn i 2024 med godkjent sertifisering, og det ble feiring på alle avdelingene. Et symbol på vårt arbeid mot en grønnere omstilling.

Vi skal gjøre Atenti gode på bærekraft og bærekraftsrapportering, slik at vi kan bistå kundene våre i fremtiden.

Learning by doing

Stiftelsen Miljøfyrtårn kaller sertifiseringen for ‘en veiviser gjennom skogen av rapporteringskrav på bærekraft’. At det dreier seg om en tett ‘skog’, kan de skrive under på:

– Ja, det er et omfattende arbeid som krever innsats fra alle kontorene våre. Men dette er veldig gøy å jobbe med, og ikke minst er det moro når vi opplever at hele selskapet er med på laget! Målet er å gå foran som et godt eksempel og lære underveis, for på den måten å gjøre grønn omstilling lettfattelig og håndterlig for kundene våre, sier Renate.

Lokale fordeler

Som Miljøfyrtårnsertifisert må Atenti selv rapportere på bærekraft. Det handler om å skaffe data om miljøpåvirkning, men også sosiale og økonomiske forhold i bedriften.

– Tanken er å benytte NSRS, og bli gode på den før vi ruller ut tjenesten til kunder, sier Charlotte. Hun mener det er mange fordeler ved at et lokalt regnskapskontor håndterer dette fremfor eksterne revisorer.

– Vi jobber tettere med kundene og kan fortløpende hente ut tall fra regnskapet. I tillegg kjenner vi bedriftene godt og vet hvilke tall som er relevante og ikke

Påvirker de små

I dag er det bare ‘store foretak av allmenn interesse’ med over 500 ansatte som er lovpålagt å gjennomføre bærekraftsrapportering. Men allerede i 2025 vil dette omfatte flere selskap. I tillegg ble Åpenhetsloven innført i fjor, en lov som skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dermed må flere aktører gå leverandørkjeden sin nærmere etter i sømmene.

– Hva svarer den lokale entreprenøren når store kunder spør hvordan de jobber med bærekraft? spør Charlotte. – Plutselig dukker det opp spørsmål som er vanskelig å svare på hvis man ikke har et forhold til det fra før.

Store konkurransefortrinn

Det er nettopp her Atenti vil på banen – før ‘tsunamien’ treffer og gjør det vanskelig for mindre bedrifter å være konkurransedyktige.

– Det er mye å vinne på å ha et bevisst forhold til grønn omstilling. Du blir en mer attraktiv leverandør, men også en mer attraktiv arbeidsgiver», påpeker Renate.

Eksempelvis har regjeringen nylig gjort en historisk endring i regelverket om offentlige anskaffelser. Nå skal klima og miljø vektlegges med minst 30 %.

– Mange er nødt til å omstille seg ganske kraftig for å vinne oppdrag fra det offentlige. Det kan bli mye for små, lokale aktører å håndtere. Derfor vil vi være klare til å hjelpe dem.

Les mer om hvordan vi jobber med bærekraftsrapportering.

Aktuelt

Følelsen av å ha truffet riktig

Les mer
Kristin Vagstad Førsund

Med god service i ryggmargen

Les mer

Med mennesket i fokus

Les mer